TOPOĽČANY. Minulý týždeň sa v Topoľčanoch už po druhý krát uskutočnila medzinárodná konferencia o regionálnej doprave, ktorú zorganizoval Klub Modrý Horizont pôsobiaci v topoľčianskom rušňovom depe. Ako nás informoval spoluorganizátor podujatia Jozef Bosáček, tento ročník sa zameral najmä na výmenu skúseností so zahraničnými partnermi.
Najviac účastníkov konferencie prišlo z Českej a Slovenskej republiky, nechýbali však ani prednášajúci zo Švajčiarska a Maďarska.
Vlaky by mohli jazdiť aj 120
Jedným z asi najzaujímavejších bodov konferencie bola prezentácia možnosti, ako by sa dala zrýchliť železničná doprava. „Napríklad cesta vlakom z Bratislavy do Topoľčian by mohla trvať iba jednu hodinu,“ prezradil nám Bosáček. Ukázalo sa, že takýto rekordný čas by sa dal dosiahnuť pri pomerne malých úpravách trate.
„Dnes je to tak, že infrašruktúra nemá žiadne moderné zabezpečovacie zariadenie. Nie že by nebola bezpečná, ale neumožňuje prevádzkovať vlaky dostatočne rýchlo,“ poznamenal Jozef Bosáček s tým, že len 15 minútová úspora času by sa dala dosiahnuť v Leopoldove, kde sa mení rušeň z elektrického na motorový, takže vlak musí stáť. Druhá vec, ktorá takpovediac vlaky zdržuje je to, že stanice nemajú zabezpečenú závislosť výhybiek na návestidlách. Inak povedané, rušňovodič nevie, či pôjde rovno, alebo do odbočky. Preto rýchlik zo 100-kilometrovej rýchlosti brzdí v každej stanici na štyridsiatku, ktorá je povolená do odbočky.
„Stanice sú pomerne nahusto, preto keď sa rýchlik rozbehne, už musí brzdiť. Navyše, ak by sa v niekoľkých prípadoch upravili konfigurácie koľají, v celom úseku by sa dalo jazdiť 120 kilometrovou rýchlosťou,“ objasnil nám problematiku pán Bosáček s tým, že všetky úpravy by sa dali realizovať bez obrovských investícií. To, či sa tieto návrhy podarí dostať aj do praxe, je otázne. Podľa Bosáčeka však zástupcovia Železníc Slovenskej republiky prehlásili, že o navrhovaných vylepšeniach budú zodpovedne uvažovať.
S niektorými traťami by pomohla aj EÚ
Zlepšiť dostupnosť dopravy by mohli aj samotné obce, ktoré by mohli na koľajách, kde sa zastavila doprava, prevziať prevádzkovanie tratí do vlastných rúk. Podobné projekty sa úspešne realizujú v Českej republike. Na Slovensku je jediným príkladom iba Trenčianska Teplá, kde sa však nachádza iba úzkokoľajka. Podľa účastníkov konferencie by sa podobný projekt dal realizovať na trati Radošina – Zbehy. „Ak by sa obce združili, mohli by peniaze dostať od Európskej únie na obnovu a prevádzku tratí,“ dodal Bosáček.