TOPOĽČANY. Svadba slovenského majstra sveta v cyklistike Petra Sagana bola poriadne netradičná. Nevesta prišla na historickej limuzíne, Peter na trabante a jeho svadobný odev tiež neušiel objektívom senzáciechtivých novinárov. K majstrovskému cyklistovi však patrí aj poriadny svadobný bicykel, ktorý vytvoril topoľčiansky konštruktér retrobicyklov Pavol „Ewžen“ Adamkovič.
Pod rúškou tajomstva
„Známy slovenský fotograf, Jakub Klima, ma oslovil s požiadavkou na výrobu jednokolky. Vtedy som ešte netušil, že pôjde o ozajstný unikát. Pri osobnom stretnutí v jeho ateliéri v Bratislave mi načrtol svoju umeleckú víziu. Nazval ju „stroj času“.
Ewžen so Saganom. FOTO: ARCHÍV P.A.
Stále som ale nevedel, kto bude majiteľom tohto výnimočného kúsku. Až neskôr zaznelo meno Peter Sagan,“ prezradil nám Ewžen. Samozrejme, všetko sa muselo držať v úplnej tajnosti a čakať na Petrovo odobrenie. „Až v posledný októbrový piatok mi Jakub oznámil radostnú správu: „Ideme do toho, projekt rozbehnutý.“ Na jednokolku sa musela navariť konštrukcia, ktorá držala malé zadné kolieska. K retro sedadlu sa prirobilo ďalšie pre nevestu Katku. „Pár dní pred samotným fotením prišiel Jakub skontrolovať, či je všetko tak, ako si predstavoval. Niečo mu tam stále chýbalo. Tak si vymyslel pre Petra dopredu svoje ne/tradičné barany.“
K bicyklom priviedol Ewžena starý otec
Stroj času bol ukotvený v asi 5 metrovej výške, no Saganovi nechýbala odvaha a tejto výz-vy sa nezľakol. „Priznám sa, že mne stúpal adrenalín aj za Peťa, keď som videl, ako Katka nastupuje na rebrík. Našťastie všetko dopadlo nad očakávania a z fotenia som si na pamiatku odniesol starodávne kľuky s Peťovým autogramom a neskutočne dobrý pocit, byť súčasťou takejto krásnej udalosti,“ dodal Ewžen.
Ewžen vášeň a zapálenie pre bicykle živí v sebe už od detstva aj vďaka svojmu starému otcovi.
„Mal svoju dielničku, miesto, kde mal on svoje útočisko a ja zase miesto, kde ma nadchýnalo všetko od klinca až po jeho výsledné dielo. Genetiku neoklameš, pravdepodobne sa mi čosi do vienka dostalo. V mladosti ma skôr fascinovali autá, ktorým sa venuje pre zmenu môj strýko. Reparuje ich a možno práve to bol pre mňa odrazový mostík,“ prezradil nám Ewžen.
Sledoval trendy
Necelých 8 rokov pracoval ako čašník v kaviarni. Keďže voľného času bolo viac, krátil si chvíle na Instagrame a zaujímal sa o to, čo je nové vo svete.
„Náhodou som sa preklikal na fotografiu starého bicykla, ktorú na svoj profil postoval kamoš z Nemecka. Priznám sa, retro veci ma vždy fascinovali, nie je to pre mňa len ošiaľ dnešnej módy. Cítiť v nich ducha a históriu. Hneď som sa pozrel „na bazoš“ a zaumienil si, že podobný kúsok bude môj, ale žiaľ nič vhodné som nenašiel. Až v jedno dopoludnie som sa v kaviarni spýtal staršieho pána, ktorý mal, po čom som túžil, či svoj bicykel nepredá. Odpoveď bola nad očakávania a čoskoro som si svoj poklad plný elánu doniesol domov. Rodičia sa len čudovali, čo chcem z tej starej „šaragle“ urobiť. Bicykel som odstrojil, nachystal šmirgle, spreje a všetky potrebné komponenty. Keď bol môj velociped nastriekaný a nachystaný na skladanie, zavolal som si na pomoc môjho dlhoročného kamaráta Grača. Šrób k šróbiku a prvý bicykel spod našich rúk bol na svete. Krásny biely bajk, zn. Velamos, sa vynímal pri jazde naším malým mestom. Často mi boli kladené otázky, kde som ho kúpil. Moja odpoveď: Nekúpil, sám som ho zhotovil. O pár mesiacov na to si aj Gračo prerobil svoju libertičku...“
Výroba, či rekonštrukcia unikátneho bicykla je podľa Ewžena veľmi individuálna.. Zatiaľ čo niektorí ľudia chcú prerobiť vlastné kúsky, ku ktorým majú citový vzťah, pre iných sa musia zaujímavé staré kostry zháňať.
„So zbernými surovinami sme veru starí známi. Oslovil ma tam kamarát, ktorému bolo ľúto vyhodiť staré bicykle. Bez zaváhania sme ponuku prijali. Niekedy sa tam naozaj nájdu také súčiastky, ktoré by sme v obchodoch hľadali už márne.“
Pri úpravách sa najskôr bicykel rozloží, následne putuje do pieskovne a lakovne. Medzitým sa pracuje na dizajnovej stránke a komponentoch. Celkový výzor každého bicykla sa už dotvára na dielni a prispôsobujeme požiadavkám klientov.
Michal Navara, Dominika Cibulková, Emka a Ewžen. FOTO:ARCHÍV P.A.
Na bicykli necháva aj niečo staré
Kde však hľadajú tvorcovia retrobicyklov inšpiráciu? V prvom rade treba mať vraj veľkú fantáziu. No keďže treba držať krok s trendom, Ewžen vycestoval aj do svetovej metropoly. „Medzinárodná výstava bicyklov v Londýne mi ponúkla hneď niekoľko skvostov. Mal som možnosť vidieť svetoznáme značky bicyklov, ktoré sledujem aj cez sociálne siete,“ dodal Ewžen s tým, že napriek tom, že typickou retro farbou známych holandských bajkov je čierna, na Slovensku sú skôr obľúbené odtiene pastelových farieb.
Jeho rukopisom je vraj to, že vždy ponechá na bicykli niečo staré, s patinou hrdze. Niektoré doplnky si dokonca vyrába sám. Napríklad kožené rúčky, brašne pod sedlo alebo väčšie tašky na bicykel s vlastným logom...
Peter Sagan však nebol prvá známa osobnosť, ktorá si od Ewžena nechala vyrobiť bicykel.
„Dominika Cibulková bola prvá, ktorá ma oslovila s požiadavkou bicykla pre jej priateľa.
Michal Navara však nebol jediný. Následne to bol rodák z nášho mesta, hudobník Juraj Topor z Tublatanky. Ďalej tiež Yxo z Hexu, ktorý chcel potešiť svoju manželku Aničku krásnym vintage kúskom.“
Na výstave v topoľčianskej galérii.
FOTO:ARCHÍV P.A.